Ile można zarobić pracując w branży kreatywnej?
Pracujesz w branży kreatywnej i zastanawiasz się, czy Twoje wynagrodzenie jest adekwatne do zajmowanego stanowiska i posiadanego doświadczenia? A może dopiero planujesz swoją karierę zawodową? Przyjrzeliśmy się raportom dotyczącym wynagrodzeń w sektorze komunikacji marketingowej i zebraliśmy kluczowe dane płynące z analiz.
Jednym z najważniejszych badań, które dostarcza informacji o zarobkach w branży kreatywnej jest to przeprowadzane na zlecenie Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR. W pierwszym kwartale roku publikowane są wyniki badań, które obejmują kilkadziesiąt agencji członkowskich (kilka tysięcy pracowników).
Dzięki tej analizie udaje się określić średnie wynagrodzenia na poszczególnych stanowiskach oraz różnice w płacach ze względu na płeć. Pełny raport z badania możesz przeczytać tutaj. W poniższym artykule znajdziesz informacje o zarobkach różnych specjalistów pochodzące zarówno z raportu SAR, jak i innych źródeł.
Atrakcyjność branży kreatywnej
Już nie tylko lekarze, prawnicy i programiści mogą liczyć na wysokie wynagrodzenia. Szeroko pojęta branża kreatywna również kusi zarobkami. Już w 2020 r. średnie wynagrodzenie osób, które zajmowały się sektorem cyfrowym, marketingiem czy kulturą wynosiło od 5600 do ponad 7000 zł brutto, tym samym przewyższając nawet o 1/3 przeciętne wynagrodzenia w sektorze małych i średnich firm.
Kto w branży kreatywnej może zarobić najwięcej?
Nie jest zaskoczeniem, że na najwyższe zarobki mogą liczyć osoby piastujące stanowiska kierownicze. Jednym z najbardziej opłacalnych jest stanowisko Account Directora – średnie miesięczne wynagrodzenie całkowite na tym stanowisku wynosi 16 030 PLN brutto. Przyjrzyjmy się zatem ścieżce zawodowej, jaką należy podążać, by osiągnąć takie zarobki.
Account Manager – wynagrodzenie adekwatne do odpowiedzialności
Account Manager odpowiada za relacje i kontakty z klientami – negocjuje warunki współpracy, pozyskuje nowych odbiorców i doradza im oraz sporządza umowy i odpowiada za ich właściwą realizację. Dlatego Account Manager może liczyć na średnie wynagrodzenie na poziomie 9000 zł brutto. Natomiast Account Executive (czyli osoba o szczebel niżej niż Account Manager) zarabia średnio 6000 zł brutto (na bazie raportu SAR).
Dane w serwisie wynagrodzenia.pl są bardzo zbliżone i pokazują, że średnie zarobki wynoszą kolejno:
- Junior Account Manager – 4840 zł brutto,
- Account Executive – 6820 zł brutto,
- Account Manager – 8470 zł brutto.
Stawka godzinowa, po jakiej sprzedawane są usługi Account Managera, wynosi 160 zł netto. Natomiast stawka Account Directora jest o ponad 100 zł wyższa i wynosi 267 zł netto.
Ile może zarobić Designer?
Gospodarka kreatywna zajmuje ważne miejsce w polskim eksporcie. Jedną z naszych specjalności stało się tworzenie gier komputerowych. Ważną rolę w procesie kreatywnym odgrywają właśnie Graphic Designerzy. Ich zarobki różnią się w zależności od miejsca zatrudnienia, charakteru projektu oraz doświadczenia, ale nawet ci początkujący mogą liczyć na średnie wynagrodzenie rzędu 4000 zł brutto. Ci bardziej doświadczeni, czyli Senior Graphic Designerzy, zarabiają średnio 6525 zł brutto. Bardzo duża grupa, bo aż 25% inkasuje ponad 7410 zł brutto. Graphic Designer jest więc jednym z najbardziej dochodowych zawodów.
Warto również spojrzeć na to, za ile sprzedawane są usługi Designerów. Godzina pracy Senior Graphic Designera jest wyceniana na 205 zł netto, a mniej doświadczonego na 180 zł netto. Usługi Junior Graphic Designera są sprzedawane za średnio 150 zł netto.
Czy opłaca się być Copywriterem?
Copywriterzy są ważnym ogniwem większości projektów kreatywnych, ponieważ ich zadaniem jest stworzenie werbalnej warstwy komunikacji. Bez względu na to, czy firma pracuje nad reklamą telewizyjną, nową aplikacją mobilną, czy stroną internetową – wszędzie tam potrzebne są treści, które przekonają odbiorców do wykonania założonego przez markę działania.
Zarobki copywriterów są bardzo różne. Wszystko zależy od miejsca i formy zatrudnienia oraz posiadanego portfolio.
Copywriter – zarobki w zależności od doświadczenia
Copywriter to jedno z najlepiej wynagradzanych stanowisk, szczególnie jeśli jest się już doświadczonym specjalistą – wówczas można liczyć na wynagrodzenie na poziomie średnio 11 786 zł brutto. Mniej doświadczeni copywriterzy zarabiają średnio 8167 zł brutto. Dane z raportu SAR są zbliżone do tych podawanych przez agencję MaxROY. W jednym z artykułów na jej blogu czytamy, że na etacie:
- Junior Copywriter zarabia między 2500 a 3500 zł,
- Mid Copywriter zarabia między 3500 a 6000 zł,
- Senior Copywriter zarabia między 6000 a 11 000 zł.
Usługi copywriterskie są sprzedawane za 249 zł netto (jeżeli zleceniem zajmie się Senior Copywriter) lub za 170 zł netto (jeśli zadanie trafi do Copywritera ze średnim doświadczeniem), albo za 121 zł netto (jeśli za realizację będzie odpowiedzialny Junior Copywriter).
Kim jest i ile zarabia Art Director?
Art Director zarządza zespołem kreatywnym, np. w agencji reklamowej, i odpowiada za szeroko pojętą oprawę artystyczną. To on kieruje pracą grafików, fotografów, projektantów, copywriterów i od jego umiejętności zależy efekt końcowy danego projektu.
Jeżeli chodzi o zarobki, to wynagrodzenie Senior Art Directora jest zbliżone do wynagrodzenia Senior Copywritera i wynosi średnio 11 566 zł brutto. Mniej doświadczony Art Director może liczyć na zarobki na poziomie 9500 zł brutto.
Godzina pracy Senior Art Directora jest wyceniana na 215 zł netto, a mniej doświadczonego specjalisty na 168 zł netto. Jeżeli zleceniem będzie się zajmował Junior Art Director, jego praca będzie kosztować klienta 139 zł netto za godzinę.
Jedną z najwyżej wycenianych jest praca Creative Directora – za godzinę pracy tego specjalisty należy zapłacić nawet 370 zł netto.
Kto jeszcze może liczyć na wysokie wynagrodzenie?
Kolejnym specjalistą, którego zarobki znacznie przekraczają średnie wynagrodzenie, jest Strateg – nazywany również Kierownikiem ds. planowania i strategii. Według różnych źródeł, wynagrodzenie doświadczonego stratega waha się między 11 478 zł brutto a 12 690 zł brutto. Serwis wynagrodzenia.pl donosi jednak, że aż 25% specjalistów w tej dziedzinie zarabia ponad 17 300 zł brutto. Jest to więc jedno z najlepiej opłacanych stanowisk w branży kreatywnej.
Warto odnotować również ile zarabia Project Manager oraz na jakie wynagrodzenie może liczyć Social Media Manager. Będąc specjalistą w jednym bądź drugim obszarze, można zarobić odpowiednio:
- Junior Project Manager – średnio 5550 zł brutto,
- Project Manager – średnio 6930 zł brutto,
- Senior Project Manager – średnio 9100 zł brutto (25% osób na tym stanowisku zarabia ponad 12 280 – ostateczna kwota zależy od doświadczenia oraz zakresu obowiązków),
- Social Media Manager – średnio 5480 zł brutto (25% specjalistów zarabia ponad 9090 zł brutto).
Praca Project Managera jest wyceniana średnio na 222 zł netto, a Social Media Managera na 166 zł netto.
Szeroko pojęta branża kreatywna kusi wysokimi wynagrodzeniami. Poziom zarobków zależy jednak od wielu czynników, w tym od miejsca i formy zatrudnienia, specjalizacji, doświadczenia oraz posiadanego portfolio. Zarobki osób początkujących nie należą do najwyższych, ale rosną wraz z rozwojem umiejętności, trudnością realizowanych projektów oraz podejmowaną odpowiedzialnością.